Dogoterapia

Dogoterapia jest metodą wspomagającą działania rehabilitacyjne oraz terapeutyczne, w której biorą udział odpowiednio przeszkolone psy. Dzięki niej poprawiają się społeczne relacje ze zwierzętami, a także funkcjonowanie fizyczne i kondycja psychiczna człowieka.

Podczas zajęć prowadzonych w przedszkolu dzieci mogą stopniowo zapoznawać się z psem, jego zwyczajami, jedzeniem czy nawykami. Początkowo, oswajając się z czworonogiem, mogą go dokładnie obejrzeć – jakie ma łapy, uszy, oczy i ogon. Dotykają jego sierści i potrafią określić, czy jest ona szorstka czy miękka, długa czy krótka oraz określić jej barwę: jasna czy ciemna. Te pierwsze ćwiczenia z psem budują zaufanie między nim a dzieckiem. Nabiera ono poczucia bezpieczeństwa, oswaja się z nową sytuacją, a także jest instruowane, w jaki sposób bezpiecznie postępować z czworonogiem. Uczy się także, aby przy zwierzęciu zawsze  zachować ostrożność. Te pierwsze kroki dziecka z psem są niezmiernie ważne w prowadzeniu dalszych zajęć. Najmłodszych, bowiem należy stopniowo wprowadzać w zwierzęcy świat i stawiać małe kroki ku temu, aby osiągnąć zamierzony w zajęciach cel.

Kontakt z psem to przy okazji nauka samodzielności poprzez stwarzanie dziecku możliwości samodzielnego wywiązywania się z działań podejmowanych wobec pupila, np. karmienie, prowadzenie na smyczy, a także czynności pielęgnacyjnych, jak wycieranie pyska i  czesanie. Po ćwiczeniach oswajających malucha z czworonogiem oraz pielęgnacyjnych przychodzi czas na kolejne ćwiczenia, nieco bardziej zaawansowane. Przedszkolaki próbują podać pieskowi rękę, założyć skarpetki, przywiązać kokardkę, przejść z nim na smyczy określony tor. Uczą się tym samym delikatności w obchodzeniu się z psem, a także wydawania mu komend. Mogą doskonalić swoją sprawność ruchową we współudziale zwierzęcia. Po takiej zabawie u dzieci kształtuje się także nawyki higieniczne, m.in. mycie rąk po kontakcie z czworonogiem.