Czym jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD)?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to kompleksowe, intensywne i wielospecjalistyczne działania mające na celu pobudzanie i stymulowanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia u niego pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia nauki w szkole.
Dla kogo jest WWRD?
Wczesne wspomaganie rozwoju organizowane jest dla dziecka z niepełnosprawnością, które posiada opinię o potrzebie tego wspomagania, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Gdzie może być organizowane WWRD?
Wczesne wspomaganie rozwoju może być organizowane np. w: przedszkolu, szkole podstawowej, w publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Kto prowadzi WWRD?
Dyrektor przedszkola, szkoły, ośrodka, czy poradni powołuje Zespół Wczesnego Wspomagania prowadzący pracę bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną. W skład zespołu wchodzą: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności dziecka (oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog), psycholog, logopeda i inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zadania Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju to przede wszystkim:
- ustalenie na podstawie opinii kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem indywidualnego programu wczesnego wspomagania
- analizowanie skuteczności pomocy udzielonej dziecku oraz planowanie dalszych działań
Ile godzin obejmuje WWRD?
Wymiar zajęć w ramach wczesnego wspomagania wynosi od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb psychofizycznych dziecka.
Zakres WWRD może dotyczyć:
- rozwoju motorycznego, rozwoju mowy i języka
- orientacji i poruszania się w przestrzeni
- usprawniania widzenia, słuchu
- umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku
- komunikacji z otoczeniem i funkcjonowania w relacjach z innymi
Dlaczego WWRD jest tak ważne?
- spełnia funkcję terapeutyczną, zmniejsza skutki uboczne niepełnosprawności, ryzyko dalszych opóźnień rozwojowych
- dostarcza informacji z zakresu diagnozy, przyczyn zaburzeń, prognoz, wiedzy na temat rozwoju dziecka i jego stymulacji
- poprzez wsparcie psychologiczne umożliwia całej rodzinie przystosowanie się do nowej sytuacji związanej z obecnością i postępowaniem wobec dziecka z nieprawidłowościami rozwojowymi