„Muzyka wyraża to, co nie może być wypowiedziane I co nie może być stłumione.”
Victor Hugo
Muzykoterapia w przedszkolu wskazana jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, zalęknionymi, mającymi trudności z nauką pisania czytania, a także z niską koordynacją ruchową.
Stosowanie muzykoterapii, bądź relaksu w pracy ze zdrowymi dziećmi również przynosi bardzo dobre wyniki. Muzyka wycisza nadmierne emocje negatywne i pobudza pozytywne.
Niezależnie od tego, z jaką grupą dzieci i jakie zajęcia muzyczne bywają prowadzone, muszą one zawsze zawierać element radości przede wszystkim dla dziecka, ale także i pedagoga.
Muzykoterapia stosowana jest w dwóch podstawowych formach:
- słuchanie muzyki: relaksacja w pozycji lezącej, siedzącej (muzykoterapia receptywna)
- wykonywanie instrumentalne muzyki: śpiew, taniec, rytmika (muzykoterapia aktywna)
Repertuar muzyki jest rozległy, wybór zależy od wieku dziecka, celów, jakie zakłada terapeuta.
Cele muzykoterapii:
- stymulacja procesów integracji sensorycznej, kształtowanie świadomości ciała oraz orientacji przestrzennej dziecka
- usprawnianie funkcji manualnych, graficznych oraz procesów analizy i syntezy wzrokowej
- stymulacja funkcji mowy oraz doskonalenie procesów analizy i syntezy słuchowej
- stymulacja procesów poznawczych
- kształtowanie sfery emocjonalno - społecznej dziecka
- stymulacja koordynacji ruchowej (wzrokowo ruchowej, słuchowo - ruchowej, wzrokowo- słuchowo- ruchowej)
Po zajęciach z muzykoterapii dziecko potrafi:
- zintegrować się z grupą rówieśników
- ujawni zdolności twórcze
- zrytmizuje organizm, poprawi koordynacją ruchową
- nauczy się współpracy w zespole
- określi swoje emocje
- określi swoje mocne strony
- wzbogaci swoją wrażliwość
- nauczy się autorelaksu
Zajęcia z muzykoterapii są w cenie czesnego.